ترجمه مدارک دانشگاه آزاد

در این صفحه میخوانید

دریافت دانشنامه و ریزنمرات دانشگاه آزاد
هزینه ترجمه مدارک دانشگاه آزاد
رتبه بندی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی بالاترین تعداد دانشجو و فارغ التحصیل در سراسر کشور را دارد و شمار بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه، تصمیم به مهاجرت و ادامه زندگی در کشورهای دیگر را میگیرند.

مدارک مرتبط با دانشگاه آزاد شرایط و پیش نیازهای خاص خود را جهت انجام ترجمه دارند.

از این رو بر آن شدیم تا مطلب جداگانه ای در مورد ترجمه مدارک دانشگاه آزاد ارائه دهیم.

دریافت دانشنامه و ریزنمرات دانشگاه آزاد

دانشنامه موقت و ریزنمرات غیر رسمی

پس از پایان تحصیلات در دانشگاه آزاد و انجام تسویه حساب و بعضا دفاع از پایان نامه ، وضعیت کلی دانشجو به فارغ التحصیل تغییر خواهد کرد. در اینصورت میتوانید با مراجعه به آموزش دانشکده، ریز نمرات غیر رسمی و اولیه خود را دریافت کنید که از آن با عنوان “کارنامه کل در یک صفحه” یاد میشود و به صورت ترم به ترم جدول بندی شده است. در ضمن میتوانید با مراجعه به دبیرخانه دانشگاه، درخواست صدور دانشنامه موقت داده و از چند روز تا حدود ۳ ماه بعد، این مدرک را دریافت کنید.

دانشنامه موقت ارزش ترجمه رسمی ندارد ولی امکان ترجمه ناتی برای آن وجود دارد.

پس از طی مراحل بالا، درخواست شما جهت صدور مدرک اصلی پایان تحصیلات (دانشنامه اصلی) به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارسال میشود که این امر نیز مانند مرحله قبل مستلزم گذشت مدت زمانی (گاهی تا ۶ ماه) خواهد بود.

شرایط و مراحل فوق با توجه به وضعیت خدمت نظام وظیفه برای آقایان و نیز تسویه حساب و وام های دریافتی و یا حتی ارائه مدارک پایه و دوره های تحصیلی قبلی رویه متفاوتی خواهد داشت که بهتر است از مدتی قبل، این موضوع را با کارمندان واحد دانشگاهی خود مطرح کرده تا بتوانید جهت برطرف کردن موانع احتمالی اقدام فرمایید.

دانشنامه و ریزنمرات رسمی

در برخی موارد، با ارائه ترجمه مدارک موقت ،پرونده مهاجرتی شما به پیش خواهد رفت اما ممکن است از شما نسخه اصلی ریز نمرات یا دانشنامه و ترجمه همراه با تائیدات دادگستری مدارک تان هم درخواست شود.

در این صورت باید به صورت حضوری به واحد دانشگاهی مراجعه و یا از طریق پرتال دانشجویی تان درخواست “ریزنمرات جهت ترجمه رسمی” دهید تا بتوانید جهت ترجمه رسمی و یا اخذ تأییدات دادگستری آن اقدام کنید.

در رابطه با دانشنامه پایانی نیز بایستی منتظر طی شدن مراحل لازم و صدور مدارک بمانید یا در صورت داشتن ضرب الاجل، با مراجعه به سازمان مرکزی دانشگاه جهت تعجیل در رویه صدور اقدام کنید. البته اخیرا مشاهده شده که فرآیند صدور و تحویل مدارک برای واحدهای شهر تهران کوتاه تر شده و مدارک پس از یک هفته کاری توسط سازمان مرکزی تائید و به دست دانشجو خواهد رسید.

ریز نمرات مخصوص ترجمه رسمی و تأییدات دانشگاه آزاد در چندین صفحه و به صورت پیوسته ( هر ترم تحصیلی در ادامه ترم قبل) و با درج یک پاراگراف به عنوان گواهی پایان تحصیلات در بالای هر صفحه صادر میشود و بایستی در انتهای آن، مهر و امضاهای مسئولین واحد دانشگاهی و در پایین آن شماره و تاریخ تائیدیه سازمان مرکزی و نیز مهر و امضاء سازمان درج شده باشد.

برای اخذ تائیدات دانشنامه، ریزنمرات همان دوره نیز بایستی توسط مترجم به دادگستری ارسال گردد و برعکس همین موضوع نیز صادق است.

هزینه ترجمه مدارک دانشگاه آزاد

هزینه ترجمه دانشنامه و ریز نمرات دانشگاه آزاد

هر یک از دانشنامه ها در تمام مقاطع، برابر تعرفه رسمی اعلام شده توسط قوه قضائیه، هزینه نهایی در حدود ۷۰ هزار تومان دارند و برای ریزنمرات، بسته به تعداد ترم های تحصیلی هزینه نهایی در حدود ۹۰ هزار تومان ( مثلا برای دوره های کاردانی ) تا ۳۰۰ هزار تومان ( برای دوره های پزشکی عمومی و یا هر دوره ای که ۱۴ ترم و بیشتر به طول بیانجامد) خواهد بود.

هزینه ترجمه گواهی های تحصیلی و کارت دانشجویی دانشگاه آزاد

گواهی های تحصیلی و کارت های دانشجویی نیز طبق تعرفه، هزینه نهایی در حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان برای ترجمه رسمی خواهند داشت. لازم به ذکر است که هزینه های فوق جهت ترجمه رسمی با مهر مترجم است و اخذ تأییدات دادگستری و وزارت امور خارجه برای هر مدرک در حدود ۱۰۰ هزار تومان به مبالغ فوق اضافه خواهد کرد.

در صورتی که مایل به صرفه جویی در هزینه نهایی و همینطور زمان ترجمه خود هستید میتوانید از مهر ناتی ( برای کشورهای استرالیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی و …) استفاده کنید که هزینه نهایی آن  به مراتب پایین تر خواهد بود.

ضمنا، همانطور که اشاره شد نسخه اولیه ریزنمرات و دانشنامه های موقت متفاوت از نسخه رسمی و دانشنامه پایانی میباشند و چنانچه شما دانشنامه موقت و ریز نمره اولیه خود را ترجمه کنید و مدتی بعد نسخه مختص به ترجمه رسمی و تأییدات آن را نیاز داشته باشید، مستلزم پرداخت هزینه کامل و مجزا طبق تعرفه قوه قضائیه و سپری شدن زمان مورد نیاز جهت انجام فرآیند ترجمه جدید خود خواهید بود.
بازگشت به فهرست

رتبه بندی دانشگاه آزاد

واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در سیستم ارزیابی بعضی از کشورهای پیشرفته، رتبه بندی شده و معمولا به دو گروه ۱ و ۲ تقسیم میشوند. گروه یک شامل واحدهای بزرگتر و معتبرتر از نظر رتبه کشوری و جهانی ( مانند کلیه واحدهای تهران، علوم و تحقیقات و برخی شهرهای بزرگ ) میشوند که ارزش تحصیلات در آنها دقیقا معادل همان دوره ای است که گذرانده شده. واحدهای گروه دوم به واحدهای دانشگاهی کوچکتر ( اغلب شهرستانهای کوچک) گفته میشود که ارزش تحصیلات در آنها پایین تر از آنچه در مدارک قید شده، محاسبه میشود.

مثلا برای سیستم مهاجرتی استرالیا، چنانچه از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، مدرک کارشناسی پیوسته اخذ کرده باشید، در این سیستم ارزش تحصیلات شما معادل لیسانس سه تا چهار ساله است و در صورتی که این دوره را در دانشگاه آزاد واحد اراک سپری کرده باشید امتیازی معادل فوق دیپلم را  کسب خواهید نمود.

ارتباط واتس اپ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *